3D Animation

Unity er en 3D game engine og udviklings platform, men den kan også bruges til at lave flot og fotorealistisk 3D animation og visualisering. F.eks. en 3D animation af en kørende maskine eller visualisering af et byggeri. Ja og så kodes det jo i C# med Visual Studio.

3D Animation med Unity

Unity er primært en game engine til 3D animation og et udviklingsmiljø. Når man siger 3D animation med Unity, er der nok mange som tænker på computer spil og lignende, men Unity kan bruges til så mange andre ting.

Animation af udstyr til markedsføring eller vejledning

Hvis man laver en 3D model af et apparat eller noget udstyr, så kan man animere modellen med Unity og på den måde få lavet noget rigtig flot marketings materiale allerede inden prototypen er fremstillet. De samme værktøjer kan anvendes til at lave instruktions videoer, der viser hvordan en maskine fungerer eller skal anvendes.

Visualisering af byggeri

Det er oplagt at anvende Unity eller Twinmotion (baseret på Unreal Engine) til visualisering af et byggeri. Med Unity kan man via virtual reallity gå en tur inde i et byggeri med et VR headset. Eller med Twinmotion kan man levendegøre sin visualisering med mennesker, fugle og biler der bevæger sig rundt, årstider med forskelligt vejr og træer der står og svejer i vinden.

Grafikprocessor til 3D Animation

En CPU i en moderne computer kan have 4, 8 eller måske 16 kerner. Jo flere kerner en CPU har, jo flere ting kan computeren gøre på samme tid. Men hvis man sammenligner det med et nyere 3D grafikkort, så sker der noget som er meget mere vildt. F.eks. et nyere grafikkort som GeForce RTX 4090 har 16384 kerner, så den kan altså køre hvad der svarer til 16384 CPU kerner på samme tid, dog ikke så avancerede ting som i CPU'en men det er en enorm regnekraft. Det er derfor at man med moderne grafikkort kan lave utroligt flot 3D grafik, hvor man simulere lys, reflektioner, texturer og deres overflader.
Den samme regnekraft kan også bruges til andre ting, f.eks. er de store grafikkort meget anvendelige ifbm. kunstig intelligent og machine learning. Det kunne være i projekter hvor man arbejder med at genkende objekter i billeder eller video.

Projekter

Her er nogle af de 3D projekter jeg har arbejdet med:

  • Animation af 3D printer (se video her på siden).
  • Visualisering af byggeri, inkl. mulighed for at bevæge sig rundt i VR.
  • Animation af maskiner på en produktionsvirksomhed.
  • Rendering af produktbilleder til emballage, på et tidspunkt hvor prototype ikke er fremstillet.
  • Demonstration af funktionalitet og anvendelse af produkt ud fra animerede 3D modeller.

Hvis du gerne vil finde ud af om jeg måske kunne hjælpe dig med noget der minder om ovenstående projekter, så er du meget velkommen til at kontakte mig.

Animation af 3D printer

Machine Learning, hvor racerbiler lærer at styre vha. en genetic algoritme.

Animation af en drone, som overlay på droneoptagelser

3D animation